Další úkoly a informace k samostudiu na další týden 23. - 27. 3. 2020

Úkoly k samostudiu od 23. března – 27. března 2020

Zadané úkoly jsou všichni povinni plnit


Český jazyk  

23. 3.      U str. 88 naučit se skloňovat vzory „muž“ a „stroj“ 

                U str. 88/1, 2 ústně    str. 89/3 i 4 písemně do ČJ školní 

24. 3.      U - str. 89/5 ústně   str. 89/6 i 7 písemně do ČJ školní

25. 3.      U str. 90/1, 2 ústně       str. 90/ 3a písemně do ČJ školní

26. 3.      PS str. 53/1 - 5               str.  54/1- 5                        

27. 3.      Pravopis podstatných jmen hravě – str. 24/1, 2, 3         str. 25/4, 5, 6


Matematika

23. 3.     nejprve si zopakujte výpočet obvodu čtverce a obdelníku  (prostřednictvím uvedených stránek)

               https://www.youtube.com/watch?v=RMTEOCd99rA

               https://www.youtube.com/watch?v=J-lhghb0jGc

               PS 1. díl -  str. 47/1 – 4     str. 48/1 – 4


24. 3.     zopakujte si písemné násobení dvojciferného čísla jednociferným číslem (prostřednictvím videa)                                   https://www.youtube.com/watch?v=DzP_HcUeDho

               Početník 1 – str. 24


25. 3.     ve středu se seznámíte s písemným násobením dvojciferným číslem – vysvětlení postupu je na (video):                       https://www.youtube.com/watch?v=2u9h67FEiEw

               U str. 71/1 a 3 písemně do M školní      str. 71/5 ústně    Pracovní sešit 2. díl – str. 7/1 – 5    


26. 3.     Početník 1 – str. 35

               ve čtvrtek se seznamte s písemným násobením dvojciferným číslem končícím nulou – vysvětlení postupu 

               je na (video):      https://www.youtube.com/watch?v=w7hxR7Kf4o4

              U - str. 72/1, 2, 4, 5, 6 ústně    str. 72/3 písemně do M školní    str. 73/1, 5 písemně      

27. 3.    Početník 1 – str. 36         PS 2. díl – str. 7/6    str. 8/1 – 6


Přírodověda

24. 3.     Ekosystém park – U str. 50 – 52 pročíst si + pečlivě prohlédnout obrázky rostlin a zvířat

                                              - můžete si prohlédnout prezentaci https://slideplayer.cz/slide/11219208/

                                              - opište si zápisek "Ekosystém park do sešitu Přírodověda + naučte se

26. 3.      PS str. 29 - 31 (zkontrolovat podle výsledků v Marodech)

                PS str. 38 - 39 doplnit (kontrola výsledků v Marodech) - neopisovat, pouze ke kontrole                                                            vyzkoušejte si i hru na str. 40 - 41


                                                      EKOSYSTÉM PARK


Park je uměle vytvořený člověkem, slouží k odpočinku a relaxaci.


Rostliny

a) jehličnany – smrk pichlavý, jalovec obecný, tis červený (je jedovatý)

b) listnaté dřeviny – javor, jírovec maďal (říkáme mu kaštan), zlatice (zlatý déšť), šeřík obecný, růže


Živočichové

Obojživelníci

Ropucha obecná – je velmi hojná, má zavalité tělo a krátké končetiny, loví za soumraku – žížaly, pavouky, hmyz aj., rozmnožuje se u vody


Ptáci

Holub věžák – hnízdí na půdách a balkonech, žije v hejnech, živí se hlavně semeny, trus narušuje stavby

Hrdlička zahradní – živí se stejně jako holub, na krku má tmavý pruh

Kos černý – je velmi hojný, živí se hmyzem, žížalami i ovocem

Strakapoud velký – hnízdí v dutinách, živí se larvami dřevokazného hmyzu


Savci

Netopýr hvízdavý – mají křídla a umí létat, létají za soumraku a v noci, živí se hmyzem, mají zimní spánek

Ježek západníhmyzožravec, přiživuje se slimáky, žížalami, žábami, potravu hledá čichem, tělo pokryto bodlinami

Veverka obecnáhlodavec, rovnováhu udržuje ocasem, žije v dutinách stromů, na zimu si dělá zásoby semen 

                                  šišek

Potkan obecnýhlodavec, ocas má lysý a kratší než tělo, tvoří kolonie, je všežravec (semena trav a obilovin,

                               ptačí vejce nebo maso)


Čítanka      

                – na str. 97 – 104 jsou pověsti z českých dějin (doporučuji si je přečíst – alespoň některé)



Vlastivěda

23. 3.       U str. 11 a 12 (ústně si projděte otázky)      PS str. 6, 7           

                  - opište si do sešitu Vlastivěda zápisek "Sámův kmenový svaz"

                    Přikládám procvičování (dobrovolné):

                    https://skolakov.eu/vlastiveda/4-trida/samova-rise/opakovani/prirazovani.html

                    https://pripravy.estranky.cz/clanky/ceske-povesti-pro-deti.html 

                    https://beckotc.webnode.cz/vlastiveda/samuv-kmenovy-svaz/

                    https://beckotc.webnode.cz/vlastiveda/nase-nejstarsi-minulost-v-povestech/

25. 3.        - U str. 13 a 14 pročíst (+ zodpovědět na otázky v červeném orámování)   PS str.  8/3, 4

                  - opište si do sešitu Vlastivěda zápisek "Naše nejstarší minulost v pověstech"


                                                                           Sámův kmenový svaz


Kmen Avarů, který sídlil na území dnešního Maďarska, neustále ohrožoval slovanské obyvatelstvo na J Moravě.
Franský kupec Sámo se svou družinou dorazili na naše území. S jejich pomocí porazili Slované Avary. Sámo zvolen za jejich panovníka.  Vznikl Sámův kmenový svaz – roku 623.

Franský král Dagobert hodlal ovládnout území západních Slovanů. Vojsko krále Dagoberta bylo poraženo Slovany pod vedením Sáma.

Po Sámově smrti se jeho kmenový svaz rozpadl.


                                                                      Naše nejstarší minulost v pověstech


- období trvající asi 150 let po Sámově říši, kdy nemáme žádné písemné zprávy

- vznikaly historické pověsti – byly to vymyšlené příběhy z minulosti naší země

- později byla tato vyprávění zaznamenána kronikáři, českými spisovateli

O Čechovi – praotec Čech podle pověstí přivedl svůj kmen pod horu Říp, usadili se zde, zemi pojmenovali na jeho

                      počest Čechy

O Krokovi a jeho dcerách – stařešina Krok měl 3 dcery Kazi, Tetu a Libuši, kněžna Libuše se vdala za Přemysla 

                                                 Oráče ze Stadic – zakladatel rodu Přemyslovců

O Křesomyslu a Horymírovi – za knížete Křesomysla začalo dobývání zlata a stříbra, rozkvět země. Horymír se dostal do sporu s knížetem, byl odsouzen k smrti. S koněm Šemíkem unikl smrti.



Anglický jazyk

https://quizlet.com/_883do2?x=1jqt&i=19ie9b

Vytvořila jsem pro vás soubor slovíček lekce 9 v aplikaci QUIZLET. Ode dneška s ní budeme pracovat na procvičování slovíček, prosím rodiče o spolupráci s ovládáním, ale myslím si, že by to děti mohly zvládnout i samy. Aplikace quizlet funguje na mobilu, tabletu i počítači.

Základ jsou kartičky: z jedné strany je anglický pojem a z druhé přeložený výraz, úplně stejně jako to máte ve slovníčkách. Při kliknutí na kartičku se vám otočí a ukáže ten překlad. Např. Behind – za něčím,… šipkou vpravo nebo vlevo přepínáte na další kartičku. Ve spodní části jsou zobrazené veškeré termíny, kde si můžete poslechnout jejich výslovnost, DOPORUČUJI NAUČIT SE TO I ČÍST SPRÁVNĚ.

Další část nastavení STUDY (=studovat), ten obsahuje FLASHCARDS (již zmíněná verze kartiček), LEARN (=učit se, snažíte se přiřadit správný anglický pojem k českému), možnost WRITE (=psaní, procvičujeme psaní daného pojmu anglicky), SPELL (=psaní podle poslechu, dítě si poslechne nahrávku a snaží se správně napsat anglický výraz), TEST (=testování znalostí s různými druhy otázek)

Poslední funkce je PLAY (=hrát), kde jsou možnosti MATCH (spojování pojmů na čas) nebo GRAVITY (rychlé odpovídání ve formě hry)

PS: já uvidím, kdo z vás to dělá a kdo ne. Dokonce mi to ukazuje, kde děláte nejčastěji chyby, tak se snažte.


Do úterý 24. 3. to bude prozatím jediný váš úkol. Naučte se používat aplikaci a naučte se hlavně slovíčka k 9. lekci. Testování, známkování i následná výuka proběhne online, tak s tím předběžně počítejte. V záložce "Anglický jazyk" najdete dnes večer vložené správné odpovědi k pracovnímu sešitu, tak si je zkontrolujte. 

Od tohoto týdne Vám začnu vkládat informace k AJ do záložky Anglický jazyk

                                                                                                Děkuji a opatrujte se ve zdraví. Monika Motyčková                     



 Žádám všechny rodiče, aby mi v pátek 27. března 2020 napsali na můj školní email (l.vavrusova@zsborsice.cz), zda jejich děti splnily všechny  úkoly zadané na období 23. – 27. března 2020.

              Připište opět, jak se jim to daří plnit. Prosím o nafocení úkolů                   a zaslání na email.

                                                                                                  Děkuji Vám za spolupráci.

                                                                                                                            Lenka Vavrušová 


Milí čtvrťáci, pokud si s něčím nebudete vědět rady, můžete mi zavolat nebo napsat  – využijte

i messenger. Ať se Vám daří!!!  Myslím na Vás. 

                                                                                                                                                     Lenka Vavrušová   

© 2025 Základní škola Františka Horenského / Prohlášení o přístupnosti / web by icard.cz